torsdag 29. november 2012

Pulsvarmere i Alpakka/ull

Vi har fått et nytt garn i strikkebutikken og det måtte vi selvfølgelig prøve. Sandnes Alpakka/Ull er litt tykkere enn det jeg vanligvis strikker med. Strikkefastheten er 19 masker på pinnenr. 5 = 10 cm. Strikking av pulsvarmere går fort i en sånn kvalitet! Det er kun lagt opp 35 masker og jeg har strikket en type falsk flette. Nå har jeg vært borti mange måter å strikke falsk flette på, så derfor deler jeg mønsteret på disse:
1. omgang: 1 vridd rett, 1 vrang, 2 rett, 1 vrang
2. omgang: 1 vridd rett, 1 vrang, 1 rett, 1 kast, 1 rett, 1 vrang
3. omgang: 1 vridd rett, 1 vrang, 3 rett, 1 vrang
4. omgang: 1 vridd rett, 1 vrang, 3 rett, dra den første av de 3 rette maskene over de to andre, 1 vrang.
Alle beskrivelser gjentas omgangen ut :-)
Gjenta de 4 omgangene til ønsket lengde og fell løst av :-)

I begynnelsen tenkte jeg at hvis jeg skulle strikket dem igjen så ville jeg heller brukt 40 masker og pinnenr. 4.5, men etter hvert som de er blitt prøvd litt av og på - så liker jeg dem bedre og bedre!

Ingen kommentarer: